RAW CHLEBEK, czyli zdrowy chlebek bez mąki i bez pieczenia

SKŁADNIKI:

  • 2 średnie marchewki lub buraka (1,5 szklanki zmielonych warzyw)
  • 4 czubate łyżki siemienia lnianego lub słonecznika
  • mała cebulka lub szczypior
  • suszone pomidory lub czerwona papryka (opcjonalnie)
  • listki z 1 doniczki bazylii – opcjonalnie
  • 3 łyżki nieaktywnych płatków drożdżowych (opcjonalnie)
  • ½ łyżeczki suszonego czosnku lub zwykłego czosnku w mniejszej ilości
  • sól himalajska do smaku, pieprz

Zamiast warzyw korzeniowych można dodać:
• Pieczarkę pokrojona w bardzo cienkie plasterki
• Cukinię pokrojona w bardzo cienkie plasterki
• Czarne, dobrej jakości oliwki
• Listki rukoli
• Suszone oregano lub zioła śródziemnomorskie

SPOSÓB WYKONANIA

Siemię lniane i/lub pestki słonecznika mielimy na mąkę (najlepiej w robocie kuchennym z metalowym ostrzem). Następnie dodajemy, warzywa i całość mielimy na jednolitą masę. Dodajemy wodę oraz pozostałe dodatki (bazylię ,sól, pieprz, czosnek). Całość mielimy jeszcze chwilę aby wszystkie składniki dobrze się połączyły. Ciasto powinno być elastyczne, nielepiące się do rąk. Jeżeli jest zbyt kruche należy dodać trochę wody, jeżeli zbyt płynne – trochę więcej mąki.

Następnie na rozłożony na blacie kuchenny papier do pieczenia (skropiony oliwą) wykładamy również skropioną oliwą masę, przykrywamy drugim papierem i za pomocą walka robimy w miarę cienki placek. Zdejmujemy górny papier i kroimy za pomocą noża (najlepszy nóż do pizzy) na małe kwadraty.
Suszymy około 8– 12 godzin w temperaturze 50 st. w piekarniku. Do suszenia można też użyć specjalnego dehydratora (ja używam suszarki do grzybów). Wówczas temperatura suszenia może wynosić 40 – 45 st. C. Ostatnią godzinę możemy też przewrócić chlebki na drugą stronę, co przyśpieszy cały proces. Można suszyć na kaloryferze lub na słońcu .

Ja zwykle masę przystopowuję wieczorem i wstawiam do dehydratora na noc. Rano chlebki są już gotowe.